FKT HALLANDSLEDEN – Fredrik Stjärnvy

Förberedelse: Sprang södra delen fram till Ästad (171km) ca 5 månader innan. Hade en tanke att försöka mig på hela redan då men var rädd att missa värdefull Spartathlonträning som egentligen var mitt A-mål för säsongen 2020.
Då Spartathlon blev inställd (Covid 19 i världen) valde jag att ta mig an Hallandsleden.

GPX södra delen togs från tidigare testtur samt karta i TOPO (via trail Dino). Saknade GPX sista delen vilket innebar några mindre felspringningar.

https://www.strava.com/activities/4090927505/overview


Loppet:

Svängde in vid Koarp, Hallandsåsen där Hallandsleden möter Skåneleden kl 07 på morgonen. Vädernära vindstilla, gråmulet med nattemperaturen runt 10 grader och 16 på dagen. Ingela Stjärnvy stod för langning typ var 5:e kilometer fram till sen kväll. Tänkte att det kunde vara kul att testa på Spartathlontempo dvs lite snabbare första 80km. Ca 9.5 timmar stannade klockan på där. Nattpasset tog jag själv och hade lagt ut två dropbags. En i orten Abild (bakom ett träd 5m in i skogen) samt en vid fornminnetskylten några km efter Vessigebro. Första 171km fram till Ästad flöt på riktigt bra och kapade ca 2 timmar jämfört med i våras. 100miles på 22h 35min. Hela dag två hade jag sällskap antingen av cyklandes James Hildebrand o hunden Kiwi alternativt av Ingela eller Anna Stjärnvy. Helt otroligt Hur de lyckades hålla humöret uppe. Banan ändrade karaktär strax efter Ästad och förvandlades till ett backigt men fint traillandskap (även om jag mest svor åt landskapet). Jag fick svårare och svårare att ta mig framåt. Ofta tog jag bara 4km på en timma. Inte lätt att hålla humöret uppe. Började få svårt med hålla mig vaken och tog några 10-minuterspauser. Man pratar ibland om hallucinationer i ultralopp och något som hände mig redan natt ett vara att sidolinjerna på vägbanan förvandlades till mjölkpaket som försvann under mina fötter.
sista 80km slängde jag bort mina förhoppningar om en bra tid och inriktade mig istället på att göra det som krävdes för att nå mållinjen. En kilometer i taget och mata på i långsamt tempo. Nådde till slut mållinjen efter 49 timmar, 43 minuter och 24 sekunder där Hallandsleden möter Bohusleden uppe i Lindome. Stolt FKT-innehavare (Fastest Known Time) av Hallandsleden.


Energi
Lyckades inte räkna intag. Magnesium rör, saltpiller, bullar, redbull, Umara sportdryck, vindruvor, ostmackor, energibars, drickyoghurt, smoothie.

Utrustning: Skor Hooka one on Speedgoat dag ett, Hooka one Bondi 1stl stor dag två. Ultimate direction ultra Belt 4.0, Salomon adv skin 12l. Powerbanks, Compressport Hurricane löparväst, Injinji tåstrumpor, Sportslick fotkräm. Salomon ultralätt vindjacka

Lärdom: Skulle ha rekat norra delen. Fattade inte att det skulle vara så svår terräng. Hade även varit bättre att gå från norr till söder och ta höjdmetrarna först. Vindriktning är dock oftast sydväst. GPX på klockan hela sträckan hade underlättat.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started